Kiedy powie R – kolejność pojawiania się głosek.

Miałam w planie inny wpis, ale ten powstał, bo widzę problem ze świadomością ludzi na temat kolejności pojawiania się głosek w mowie Dzieci. Najpierw był komentarz na moim FP, kilka pytań od Rodziców na grupie logopedycznej, „rewelacje” zasłyszane od Rodziców moich pacjentów i niepokoje wyrażane przez Rodziców podczas konsultacji z trzylatkami. Jedna z Mam powiedziała do mnie, umawiając się na taką właśnie konsultację: „Mówi ładnie, ale ja nie wiem, czy poprawnie. Nikt mnie nigdy nie uczył, kiedy i co Dziecko powinno mówić, a w sieci można znaleźć różne komentarze”.

Oj tak, na temat komentarzy w sieci napisze mi się kiedyś artykuł i nie będzie on ani miły, ani kulturalny. Ale to wtedy, gdy coś mnie porządniej ruszy 🙂 Teraz wróćmy do konkretnej wiedzy.

Kiedy pierwsze głoski?

Rozwój mowy Dziecka zaczyna się już w brzuchu Mamy, jednak wcale nie od wydawania dźwięków, ale od ćwiczenia narządów mowy. Dźwięki słyszymy od Malucha dopiero po naszej stronie brzucha 🙂 Z początku nie są one przyjemne, Dziecko komunikuje się zwykle za pomocą płaczu, ale już w wieku dwóch-trzech miesięcy zaczyna się faza głużenia (gruchania), która kończy się ok. szóstego miesiąca życia. W drugiej połowie pierwszego roku życia Dziecka zaczyna ono gaworzyć. Dłuższy opis tej fazy rozwoju mowy już wkrótce na blogu.

Zajmijmy się teraz tymi okresami, kiedy pojawiają się właściwe głoski.

  • 12 – 24 miesiąc życia – dziecko powinno wymawiać wszystkie samogłoski, oprócz nosowych (ą, ę), a także spółgłoski: p, b, m, t, d, n, k, ś, czasem ć. Pozostałe samogłoski bywają zastępowane innymi.
  • 24 – 36 miesiąc życia – dziecko powinno wypowiadać: p, b, m, f, w, ś, ź, ć, dź, ń, k, g ch, t, d, n, l oraz zmiękczenia: pi, bi, mi, fi, wi, ki, gi. Pod koniec tego okresu mogą się pojawiać s, z, c, dz, czasami sz, ż, cz, dż, ale często są one nie do końca poprawne. Dziecko wie, jak powinny brzmieć, ale jeszcze nie potrafi tego zrobić.
  • powyżej 36 miesiąca życia – w tym czasie w mowie Dziecka pojawiają się pełnowartościowe głoski s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż oraz r. Przyjmuje się, że do 5. urodzin Dziecko powinno opanować prawidłową wymowę głosek s, z, c, dz a następnie doskonalić sz, ż, cz, dż i r tak, by idąc do szkoły mówić już prawidłowo.

Pojawianie się głosek – opóźnienia

Często się zdarza, że dziecko w pewnym wieku nie wymawia jeszcze niektórych głosek. Jednak rozwój mowy zależy od tak wielu czynników, że do każdego dziecka trzeba podejść indywidualnie. Schemat podany wyżej jest pewnym punktem odniesienia, pokazuje, co przeciętne dziecko powinno w danym wieku umieć, ale nie można się go trzymać sztywno, nie biorąc pod uwagę całego rozwoju dziecka, środowiska, w jakim się wychowuje, przebytych chorób czy np. wcześniactwa. Każde Dziecko ma swoją historię, szukanie dokładnych informacji w sieci mija się z celem, tak jak pisałam wyżej, można się naczytać różnych rewelacji. Dlatego, jeśli tylko mamy jakieś wątpliwości, skontaktujmy się ze specjalistą.

 

One thought on “Kiedy powie R – kolejność pojawiania się głosek.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *